Nejčastějším problémem dieselových vozů na STK je filtr pevných částic
Od chvíle kdy se zpřísnily normy na měření emisí u osobních aut, mnozí majitelé turbo dieselů odcházejí z STK neúspěšně. Mezi nejčastější příčiny, proč jejich plechový miláček neprojde měřením emisí je filtr pevných částic, který je buď zanešený a ucpaný, nebo jej má automobil odstraněný.
Filtry pevných částic se do dieselů v EU montují povinně již od roku 2003. Tento takzvaný DPF je vybaven keramickou vložkou s mikrokanálky, ve kterých se usazují saze a prachové částice, vzniklé během spalování nafty. Jakmile je sazí určité množství, nastartuje se samočistící proces, který saze ve filtru automaticky spálí a tím se filtr regeneruje. Technologie, která stojí za DPF flitrem je poměrně sofistikovaná, z čehož plyne také poměrně vysoká cena této součástky. V případě zanesení či ucpání, tak majitelům vozů hrozí poměrně velké výdaje. To ovšem občas vede k tomu, že než by si majitelé koupili nový filtr, raději si jej nechají vymontovat a jezdí bez něj.
To je ovšem velmi špatné rozhodnutí. Nejen že motor bez DPF uvolňuje do ovzduší obrovské množství rakovinotvorných sazí a doslova tak otravuje své okolí, přicházíte tím o záruky k vozu a navíc hrozí za takové jednání vysoké pokuty, v případě že vás chytí. O tom že nemáte šanci projít STK nemluvě.