Filtr pevných částic DPF/FAP je v současné době nezbytná součást všech moderních automobilů s dieselovým motorem. Jeho nejdůležitějším úkolem je zabránit vypouštění prachových částic obsažených ve výfukových plynech do ovzduší, což je velmi důležité pro ochranu našeho zdraví.
Filtr pevných částic obsahuje vnitřní keramickou vložku, uloženou ve vnějším obalu. Keramická vložka filtru pevných částic dokáže zachytit částice prachu a škodlivých chemikálií, a ven vypouští jenom čistý vzduch. Proto se bohužel každý filtr jednou zanese a je potřeba jej vyměnit, což je pro většinu lidí velmi nákladná záležitost. Mnohem lepší a cenově výhodnější je jeho regenerace a vyčištění, které vás přijde na zlomek ceny nového DPF/FAP filtru.
Jaká je životnost DPF/FAP filtru?
První filtry pevných částic, které stále můžeme najít ve starších automobilech, neměly příliš velkou kapacitu a vydržely maximálně 60 -70 tisíc kilometrů. Dnešní DPA/FAP filtry jsou vyráběny pomocí modernějších technologií a vydrží až 150, někdy i 200 tisíc najetých kilometrů v případě osobního auta. U užitkových vozů, jako jsou dodávky, je možné najet ještě více. Při dodržení předepsané údržby můžete s jedním filtrem najet i 200 až 300 tisíc kilometrů.
Jak poznám, že mám ucpaný filtr pevných částic?
Příznaky zanesení filtru pevných částic jsou poměrně snadno rozpoznatelné. Vaše auto bude mít větší spotřebu pohonných hmot a nebude dosahovat takového výkonu jako dříve. V případě modernějších vozů vás upozorní i kontrolka na palubní desce, (většinou ve tvaru výfuku), že s vaším filtrem není něco v pořádku. V takovém případě byste měli zajet do servisu a nechat si filtr pevných částic zkontrolovat. Pokud jste si koupili starší dieselové auto, bez signalizace, je vhodné si preventivně nechat filtr zkontrolovat či rovnou vyčistit.
Co ovlivňuje ucpání DPF/FAP filtru?
Životnost filtru pevných částic můžete snadno ovlivnit stylem vaší jízdy. Pokud často jezdíte po městě, často zastavujete a rozjíždíte se, popojíždíte v kolonách a podobně, filtru pevných částic to vůbec neprospívá a může to zkrátit jeho životnost až o 50 procent. Životnost DPF zkracují také různé závady na motoru, které způsobují vysokou kouřivost, například závady na vstřikování paliva. Velmi negativně se na životnosti filtru podepisuje také chování majitele, například zanedbaná údržba, různé neodborné zásahy za účelem zvýšení výkonu motoru, nebo naopak používání nekvalitního paliva bez aditiv.
Co se stane, pokud odstraním filtr pevných částic?
Odstraňovat filtr pevných částic se jednoznačně nedoporučuje. Jednak tím porušujete zákon, a navíc vám přestane platit STK a emise. Pokud vás zastaví policie, můžete počítat s pokutou minimálně 50 000 Kč. Pokud vás chytí v zahraničí, mohou být pokuty i několikrát vyšší. Kromě toho neodborný zásah do výfukového systému může závažným způsobem poškodit motor i elektroniku vozu. Mnohem lepším řešením v případě zaneseného filtru je jeho vyčištění. Moderní technologie dokážou zbavit vnitřek DPF/FAP filtru všech usazenin a nečistot, a vrátit mu opět jeho schopnost zachytávat škodlivé mikročástice. Vyčištění přitom stojí leckdy až desetkrát méně než koupě nového filtru, o pokutách za ježdění bez filtru nemluvě.
Kolik stojí nový filtr pevných částic?
Ceny DPF/FAP filtrů se liší podle značky a typu vozidla. Můžeme sehnat nový filtr za 10 tisíc, ale také za 100 tisíc korun. Není to sice tolik peněz jako před několika lety, kdy nebylo výjimkou, že filtry pevných částic stály i 180 tisíc korun, ale přesto se jedná stále o poměrně vysokou částku, kterou si mnozí majitelé starších ojetých vozů nemohou dovolit. I z těchto důvodů je mnohem ekonomicky výhodnější využít služby čištění DPF filtrů, které dokáže regenerovat váš filtr až na 98 procent, a zajistit mu tak minimálně dalších několik desítek tisíc najetých kilometrů.
Je lepší zanesený filtr renovovat, nebo koupit nový?
Koupě nového DPF/FAP filtru není zrovna nejlevnější záležitost. Pokud tedy filtr není přímo mechanicky poškozen, vyjde mnohem levněji si jej nechat odborně vyčistit. Čištění se provádí ekologickým a šetrným propláchnutím filtru za použití patentované technologie FCM, která nepoškodí citlivé vnitřní struktury filtru, a přitom dokáže obnovit jeho funkci až na 98 procent původní hodnoty.